Park Drentheland

Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden

 

Artikel 1 Definities

 

Accommodatie: alle vakantieverblijven die zijn ingericht voor recreatieve doeleinden (zoals bijv. tent, (sta)caravan, bungalow, appartement e.d.).
Accommodatieverstrekker: de eigenaar en/of de door deze aangestelde beheerder van de verhuur uit te geven Accommodatie.
Algemene Voorwaarden: deze algemene voorwaarden van Drentheland B.V. die betrekking hebben op Overeenkomsten die gesloten worden ten aanzien van de huur van accommodatie die beschikbaar wordt gesteld door een Accommodatieverstrekker, niet zijnde Park Drentheland zelf.
Boekingsformulier: het formulier waarop de Recreant alle verplichte gegevens invult met als doel een reservering te plaatsen voor de huur van een Accommodatie.
Derden: anderen dan Drentheland B.V. en/of de (Mede)recreant.
Faciliteiten: alle voorzieningen binnen of buiten de parken waarvan op basis van de overeenkomst gebruik kan worden gemaakt.
Gasten: alle personen die vallen onder het begrip recreant en mederecreant en gebruik maken van de accommodatie en/of voorzieningen van de parken, evenals bezoekers van het park.
Park Drentheland: “Park Drentheland", de handels- en merknaam voor het reserveren van Accommodatie die in beheer is van derden.
Mederecreant: de personen die door de Recreant bij de boeking worden aangemeld en/of deel uitmaken van het reisgezelschap.
Overeenkomst: de overeenkomst tot verhuur van een Accommodatie welke Accommodatie door Drentheland B.V. wordt aangeboden met de daarbij behorende Algemene Voorwaarden.
Park: het park waarin een Accommodatie zich bevindt.
Parkreglement: het reglement dat de Accommodatieverstrekker hanteert voor het gebruik van de Accommodatieverstrekker en/of het Park.
Recreant: de (rechts)persoon die de boeking verricht en daardoor de wederpartij wordt van Drentheland B.V..
Reissom: basis huurkosten inclusief eventuele kortingen en bijkomende kosten, exclusief evt. ter plaatse te betalen kosten.
Schriftelijk: per brief of email.
Waarborgsom: een bedrag dat voor aanvang van, of tijdens het verblijf in rekening wordt gebracht als voorschot op eventuele schade die tijdens het verblijf door (toedoen van) de gast wordt veroorzaakt. Ook eventueel verbeurde contractuele boetes kunnen met de waarborgsom worden verrekend.
Website: de website(s) die Park Drentheland gebruikt voor het aanbieden van de Accommodatie.


 Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden

 

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van Drentheland B.V. en overeenkomsten betreffende huur van accommodaties die met Drentheland B.V. worden gesloten. Deze voorwaarden zijn een onverbrekelijk onderdeel van de overeenkomst.
 
 Artikel 3 Totstandkoming van de Overeenkomst

 

3.1 Reserveren

3.1.1. Er kan zowel online als telefonisch een accommodatie worden gereserveerd. Deze twee manieren van reserveren zijn voor beide partijen bindend.
Online reserveren

3.1.2. Er komt een Overeenkomst onder opschortende voorwaarde tot stand tussen de Recreant en Drentheland B.V. met betrekking tot het boeken van een Accommodatie die expliciet door Drentheland B.V. wordt aangeboden op de Website indien:

  1. de Recreant akkoord gaat met deze Algemene Voorwaarden van Drentheland B.V..
  2. de Recreant alle verplichte gegevens invult om de reservering online te kunnen maken en vervolgens de reservering definitief maakt d.m.v. de button “Bevestigen”.

3.1.3. Iedere ontvangst van een reservering welke gemaakt wordt via de Website wordt door Park Drentheland bevestigd met een e-mail aan de Recreant, welke betekent dat de reservering is ontvangen en in behandeling is genomen. Daarmee is de reservering bindend voor de Recreant.

3.1.4. Na ontvangst van de reservering wordt deze door Park Drentheland gecontroleerd op juistheid. Als de reservering correct is, is de opschortende voorwaarde, zoals bedoeld onder 3.1.2, vervuld en komt de Overeenkomst tot stand.

3.1.5. Als de Recreant geen ontvangstbevestiging per e-mail heeft ontvangen is er mogelijk iets mis gegaan bij de boeking en dient de Recreant contact op te nemen met Park Drentheland, bij gebreke waarvan door de Recreant geen beroep op de reservering kan worden gedaan.
Telefonisch reserveren
3.1.6. De Recreant kan ook een reservering plaatsen via Park Drentheland. Het telefoonnummer wordt op de Website vermeld.
 3.1.7. Met een telefonische reservering komt een Overeenkomst tot stand.

Bevestigingsfactuur
3.1.8. Na controle en verwerking van de via de website geplaatste of telefonische reservering, ontvangt de Recreant van Park Drentheland de bevestigingsfactuur per e-mail (of eventueel op verzoek van de Recreant per post). Als deze bevestigingsfactuur niet binnen 5 dagen na reserveren wordt ontvangen, dient de Recreant contact op te nemen met Park Drentheland, bij gebreke waarvan door de Recreant geen beroep op de reservering kan worden gedaan. Recreant dient de reserveringsbevestiging op juistheid te controleren. Onjuistheden dienen uiterlijk binnen 24 uur na ontvangst van de bevestiging aan Park Drentheland te worden doorgegeven.

Weigeren reservering
3.1.9. Er zijn Accommodatieverstrekkers die geen reserveringen accepteren van een reisgezelschap bestaande uit jongeren. Park Drentheland behoudt zich daarom het recht voor om die reserveringen te weigeren.
3.1.10. Tevens behoudt Park Drentheland zich het recht voor om een reservering te weigeren indien vermoed wordt dat de Accommodatie zal worden gebruikt in strijd met deze Algemene Voorwaarden.

3.2. Herroepingsrecht

3.2.1. Gemaakte reserveringen zijn wettelijk definitief voor de Recreant. Een herroepingsrecht (de zogeheten afkoelperiode) zoals bedoeld in het Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing op diensten betreffende de huur van Accommodatie.

3.3. Recreant
3.3.1. De Recreant van de reis moet minimaal 18 jaar zijn op het moment van boeken.
3.3.2. De Recreant is hoofdelijk aansprakelijk voor alle Mederecreanten die worden aangemeld en die hem vergezellen.
3.3.3. De Recreant is aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst.
3.3.4. Alle correspondentie wordt gevoerd via het adres van de Recreant.
 
Artikel 4 Annuleren of wijzigen van de Overeenkomst

 

4.1. Annuleren door Recreant volgens Recron voorwaarden
Het kan gebeuren dat men de vakantie door onvoorziene omstandigheden moet annuleren. In dit geval dient de Recreant of zijn plaatsvervanger dit Schriftelijk of telefonisch (tijdens kantooruren) aan Park Drentheland door te geven. Aan een annulering of wijziging zijn in de meeste gevallen kosten verbonden.
4.1.1. Bij annulering betaald de recreant een vergoeding aan de ondernemer. Deze bedraagt:

- bij annulering meer dan drie maanden voor de ingangsdatum, 15% van de overeengekomen prijs;

- bij annulering binnen drie tot twee maanden voor de ingangsdatum, 50% van de overeengekomen prijs;

- bij annulering binnen twee tot één maand voor de ingangsdatum, 75% van de overeengekomen prijs;

- bij annulering binnen één maand voor de ingangsdatum, 90% van de overeengekomen prijs; 

- bij annulering op de dag van de ingangsdatum, 100% van de overeengekomen prijs. 

4.1.2 De vergoeding zal naar evenredigheid gerestitueerd worden, na aftrek van de administratiekosten, indien de plaats door een derde op voordracht van de recreant en met schriftelijke instemming van de ondernemer wordt gereserveerd voor dezelfde periode of een gedeelte daarvan.

4.2. Annulering door Park Drentheland

4.2.1. In geval van overmacht of onvoorziene omstandigheden, kan Park Drentheland de reservering opzeggen. Onder onvoorziene omstandigheden en overmacht wordt onder meer, doch niet uitsluitend, verstaan:

  1. Dat de Accommodatie niet meer geschikt is voor verhuur (bijvoorbeeld: door wateroverlast, Bosbrand of wanprestatie van de accommodatieverstrekker).
  2. Dat de Accommodatie niet meer beschikbaar is (bijvoorbeeld door plotselinge verkoop van de Accommodatie door de Accommodatieverstrekker, een dubbel geplaatste reservering of een faillissement van de Accommodatieverstrekker

4.2.2. Park Drentheland stelt de Recreant hiervan direct met opgave van reden, telefonisch of Schriftelijk op de hoogte.
4.2.3. In geval van overmacht of onvoorziene omstandigheden waardoor de accommodatie niet beschikbaar is, en het aanbod van een alternatieve accommodatie door de recreant niet wordt geaccepteerd of niet beschikbaar is, is Park Drentheland niet aansprakelijk voor enige verdere schade of kosten, met uitzondering van de restitutie van reeds betaalde verblijfskosten. Eventuele extra kosten voor vervoer of andere kosten zijn voor rekening van de recreant, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
4.2.4. Indien Park Drentheland geen passend alternatief aanbod kan doen of de Recreant niet akkoord gaat met het geboden alternatief, gaat Park Drentheland over tot terugstorting van de reeds geheel of gedeeltelijk betaalde Reissom zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn. In aanvulling op overmacht behoudt Park Drentheland zich het recht voor om de overeenkomst te annuleren in geval van dringende redenen, zoals interne reorganisatie, beleidswijzigingen of andere onvoorziene omstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk maken. In dergelijke gevallen zal Park Drentheland de recreant zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en een volledige restitutie van reeds betaalde verblijfskosten aanbieden. Verdere aansprakelijkheid voor schade of kosten is uitgesloten.
4.2.5. Park Drentheland is nimmer aansprakelijk voor de kosten van eventuele diensten door de (Mede)recreant zelf gereserveerd (bijvoorbeeld: vliegtickets. autohuur, bootovertocht, busreizen e.d.).

 

4.3. Wijzigen Overeenkomst
4.3.1.
Na het opmaken van de factuur kan de Recreant wijzigingen in de gemaakte reservering aanvragen, voor zover deze naar het oordeel van Park Drentheland en/of de Accommodatieverstrekker mogelijk zijn.
4.3.3. In geval van wijzigen van Accommodatie zijn de annuleringsvoorwaarden als gemeld in artikel 4.1. onverkort van toepassing waarbij voor de termijnen genoemd onder artikel 4.1.2, uitgegaan wordt van de eerste reservering.
4.3.4. Indien men een wijziging wil doorvoeren, dient de Recreant dit Schriftelijk of telefonisch aan Park Drentheland door te geven.
4.3.5. Indien een wijziging niet mogelijk is, blijft de oude reservering gelden. Park Drentheland zal dit zo spoedig mogelijk na het wijzigingsverzoek aan de Recreant meedelen.
4.3.6. Wanneer een Mederecreant uit het reisgezelschap verhinderd is, kan de vrijgevallen plaats ingenomen worden door een andere persoon mits deze voldoet aan alle aan de Overeenkomst verbonden voorwaarden.
4.3.7. Indien er een extra Mederecreant bijkomt, kan het zijn dat hieraan extra kosten zijn verbonden. In de beschrijving van de Accommodatie op de Website staan, indien van toepassing, de prijzen per persoon.
4.3.8. Wanneer de Recreant verhinderd is, kan de vrijgevallen plaats door iemand anders ingenomen worden. In dit geval wordt de reservering overgenomen door deze andere persoon. Voor een dergelijke wijziging gelden de voorwaarden betreffende “overnemen reservering” zoals opgenomen in artikel 4.3.9.
4.3.9. Indien de reservering geheel wordt overgenomen door een andere groep kan Park Drentheland de reservering wijzigen, indien de desbetreffende Accommodatie en de Accommodatieverstrekker deze wijziging toestaan. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

  • Bij het overnemen van een reservering, worden wijzigingskosten van € 25,- in rekening gebracht.
  • De Recreant meldt de overname Schriftelijk aan Park Drentheland.
  • Reeds betaalde bedragen zullen gelden als zijnde betaald door de overnemende partij. De overdragende en overnemende partij dienen dit onderling te regelen.

 
 Artikel 5 Financiële bepalingen

 

5.1. Reissom en kosten
5.1.1. De vermelde prijzen zijn per Accommodatie per week, weekend of midweek tenzij anders vermeld en (voor zover van toepassing).
5.1.2. In geval van aanbiedingen, waarbij enkele nachten gratis verblijf wordt aangeboden, worden de goedkoopste nachten in mindering gebracht op de Reissom.
5.1.3. Een combinatie van kortingen is niet mogelijk.
5.1.4. Park Drentheland behoudt zich het recht voor om de Reissom te wijzigen indien verhoging van overheidsheffingen of belastingen daartoe aanleiding geven.
5.1.5. Eventuele kortingsacties gelden niet voor bestaande/reeds gemaakte boekingen.

 

5.2. Overige kosten
5.2.1. Dit zijn de vaste kosten die samenhangen met de boeking (zoals de verplichte reserveringskosten).
5.2.2. Deze overige kosten dienen betaald te worden bij reservering aan Park Drentheland.

 

5.3. Optionele kosten
5.3.1. Optionele kosten zijn kosten die verbonden zijn aan een optie zoals het huren van bedlinnen, handdoekensets, babybedje. Let op: gebruik van, al dan niet zelf meegebrachte, bedlinnen is verplicht.
5.3.2. Optionele kosten worden bij reservering betaald aan Park Drentheland.
 
5.4. Kosten ter plaatse te voldoen/waarborgsom
5.4.1. De exacte informatie over de ter plaatse te betalen kosten, is terug te vinden op de Website, waarbij niet uitgesloten is dat tussen het boeken van de Accommodatie en de aankomst ter plaatse de hoogte van deze kosten is gewijzigd en/of dat nieuwe overheidsheffingen in werking zijn getreden. De op het moment van aankomst geldende kosten zullen verschuldigd zijn. Drentheland B.V. is niet aansprakelijk voor dit soort wijzigingen aangezien deze buiten de invloed van Park Drentheland vallen.
5.4.2. Recreant zal bij aankomst bij de Accommodatieverstrekker een waarborgsom voldoen dan wel een schriftelijke machtiging afgeven voor het incasseren van een waarborgsom. De wijze van voldoening van de waarborsom verschilt per Accommodatieverstrekker. Drentheland B.V. zal bepalen op welke werkwijze de waarborgsom door de Recrant dient te worden voldaan.
5.4.3. Schade aan de Accommodatie, inventaris daarvan of het Park die is toegebracht tijdens de huurperiode, extra schoonmaakkosten wegens het niet netjes achterlaten van de Accommodatie en eventuele ter plaatse te betalen kosten kunnen met de waarborgsom worden verrekend. Indien de waarborgsom niet toereikend is om deze schade of kosten te dekken, zal de (Mede)recreant dit tekort ter plaatse dienen te voldoen.
5.4.4. Het kan voorkomen dat, indien de (Mede)recreant vertrekt buiten de vastgestelde vertrektijden, hij de waarborgsom niet terugontvangt.
5.4.5. Drentheland B.V. neemt geen enkele verantwoording voor heffing en/of terugbetaling van deze waarborgsom en de in dit artikel lid bedoelde kosten.

5.4.6. Bij een laattijdige betaling wordt een rente van 1% per maand in rekening gebracht over het verschuldigde bedrag vanaf de vervaldatum, tot aan de datum van volledige betaling. Daarnaast kan een administratievergoeding van €25 in rekening worden gebracht voor elke betalingsherinnering. Indien de recreant na twee herinneringen niet aan de betalingsverplichting voldoet, behoudt Park Drentheland zich het recht voor de overeenkomst eenzijdig te annuleren, waarbij de annuleringskosten van toepassing zijn zoals vermeld in Artikel 6.

5.5. Opbouw factuur
5.5.1. Op de factuur staan de volgende kosten:

  • De Reissom
  • De verplichte vaste kosten waaronder de reserveringskosten
  • De optionele kosten.
  •  

5.6. Betalen
5.6.1. Bij ontvangst van de bevestigingsfactuur dienen de volgende kosten te worden voldaan:
Tot 14 dagen voor aankomst:
- Binnen 7 dagen: 30% van de reissom
- 2 weken voor aankomst: restbedrag
Tussen de 14 en 0 dagen voor aankomst:
De betaling dient de dag voor aankomst binnen te zijn (direct overmaken)
5.6.2. Het totaalbedrag van de bevestigingsfactuur dient te allen tijden volledig voldaan te zijn voor aanvang van de huurperiode.
5.6.3. Na ontvangst van het volledige factuurbedrag worden de reisbescheiden zo spoedig mogelijk naar de Recreant toegezonden. De Recreant ontvangt de reisbescheiden uiterlijk 2 weken voor aankomst.
5.6.4. Uitzonderingen op dit artikel zijn lastminute boekingen.

5.7. Niet betalen binnen de betalingstermijn
5.7.1. Indien de overeengekomen betalingstermijnen overschreden worden, behoudt Drentheland B.V. zich het recht voor de reservering te annuleren en de Recreant aansprakelijk te stellen voor de gemaakte kosten.
5.7.2. In dit geval zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing conform artikelnummer 4.1.2. en zullen de reeds betaalde gelden met de annuleringskosten worden verrekend.
5.7.3. Drentheland B.V. behoudt zich het recht voor om de vordering uit handen te geven aan een derde (bijv. een incassobureau). Alle daarmee gemoeide gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, evenals de (wettelijke) rente zullen dan op de Recreant worden verhaald.
 
Artikel 6 Verplichtingen Drentheland B.V.

6.1.1 Drentheland B.V. zal zich inspannen om de informatie die zij verstrekt op de Website zo spoedig mogelijk, na ontvangst van aanvullende informatie van de Accommodatieverstrekker, bij te werken in overeenstemming met de aangereikte informatie.
6.1.2 Drentheland B.V. is niet aansprakelijk voor het ontbreken van informatie op de Website die zij niet (tijdig) van de Accommodatieverstrekker heeft ontvangen.
 
Artikel 7 Verplichtingen Recreant en (Mede)recreant

7.1. Nakoming verplichtingen uit Algemene Voorwaarden en Parkreglement
7.1.1. De Recreant en Mederecreant en hun eventuele gasten verplichten zich tot behoorlijke nakoming van alle in deze Algemene Voorwaarden en het Parkreglement opgenomen verplichtingen tenzij het een verplichting betreft die kennelijk berust bij Park Drentheland of de Accommodatieverstrekker.
7.1.2. De (Mede)recreant is gehouden om vóór het aangaan van de Overeenkomst op aanvraag kennis te nemen van het Parkreglement of andere nadere regels behorend bij de door hem gekozen Accommodatie zoals bedoeld onder artikel 8.3.
7.1.3. Niet nakoming van deze verplichtingen zal worden aangemerkt als een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst welke leidt tot schadeplichtigheid van de Recreant ten aanzien van Park Drentheland.
 
Artikel 8 (Gebruik) Accommodatie

8.1. Staat van de Accommodatie en aard van gebruik
8.1.1. De Accommodatie wordt in goede staat aan de (Mede)recreant ter beschikking gesteld. Indien de (Mede)recreant van mening is dat daarvan geen sprake is, dient hij dit onmiddellijk te melden.
8.1.2. Recreant is verplicht het gehuurde en de daartoe behorende inventaris zorgvuldig te behandelen. Huurder zal het gehuurde bij vertrek in ordentelijke en bezemschone toestand achterlaten. Alle schade welke door de Recreant of Mederecreant aan het gehuurde is aangebracht, dient door Recreant voor vertrek aan Park Drentheland te worden gemeld en dient direct te worden afgerekend.
8.1.3. Indien de Accommodatie niet schoon of met beschadiging aan bijvoorbeeld de inventaris wordt achtergelaten, kan een gedeelte van of de totale waarborgsom, als bedoeld in artikel 3.5, worden ingehouden.
8.1.4. De Accommodaties mogen uitsluitend worden gebruikt voor recreatieve doeleinden, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders overeengekomen. Onder recreatieve doeleinden wordt in ieder geval niet verstaan het gebruik van de Accommodatie gedurende de periode dat één of meer van de gebruikers van die Accommodatie(s) werkzaamheden uitvoert of uitvoeren ongeacht of deze betaald of onbetaald zijn en ongeacht of deze plaatsvinden in dienstverband of buiten dienstverband.
 
8.2 Maximaal Toegestane Personen en Bezoekers

8.2.1 Het is niet toegestaan de gereserveerde Accommodatie te gebruiken met meer personen dan het voor de Accommodatie geldende maximale aantal toegestane personen, zoals vermeld op de website (www.parkdrentheland.nl). Dit maximum omvat ook kinderen en baby’s. Bij overschrijding van dit maximum heeft de Accommodatieverstrekker het recht de (mede)recreant(en) de toegang tot de Accommodatie te ontzeggen, zonder dat de recreant aanspraak kan maken op enige vorm van schadevergoeding.
8.2.2 Het ontvangen van bezoekers en/of het laten overnachten van derden in de Accommodatie is slechts toegestaan met voorafgaande schriftelijke toestemming van de Accommodatieverstrekker.
8.2.3 Indien het aantal toegestane of geregistreerde personen, zoals overeengekomen in een langverhuurovereenkomst, wordt overschreden, vervalt onherroepelijk de borgsom.
8.2.4 Langdurige verhuur is uitsluitend toegestaan voor particuliere doeleinden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
8.2.4.1 Indien de Accommodatie wordt gebruikt voor niet-particuliere doeleinden zonder voorafgaande toestemming, zal de prijs retroactief worden aangepast naar de geldende ADR (Average Daily Rate) plus 50% voor de reeds verstreken huurperiode. Indien de resterende huurperiode niet onmiddellijk wordt voldaan, behoudt het park zich het recht voor de overeenkomst eenzijdig en onherroepelijk te ontbinden.
 
8.3. Nadere voorwaarden voor gebruik
8.3.1. De Accommodatie bevindt zich in een Park, gebouw of andere omgeving die niet in beheer is bij Park Drentheland.
8.3.2. De Accommodatieverstrekker is gerechtigd voorwaarden (waaronder gedragsregels en kledingvoorschriften) te stellen voor het gebruik van de Accommodatie en/of het Park of het gebouw waarin deze zich bevindt. Dit geldt eveneens voor het gebruik van de aangeboden faciliteiten. Deze voorwaarden worden opgenomen in het (Park)reglement dat hoort bij de betreffende Accommodatie.
8.3.3. Het (Park)reglement is te vinden en te downloaden op van de Website en/of wordt op verzoek van de (Mede)Recreant kosteloos aan hem toegezonden.
8.3.4. De (Mede)recreant accepteert de voorwaarden van dit (Park)reglement en zal zich houden aan alle daarin gestelde regels.
8.3.5. Indien de (Mede)recreant handelt in strijd met de bepalingen uit de gesloten Overeenkomst, de Algemene Voorwaarden, het Parkreglement en/of de algemene regels van moraal en fatsoen, is Park Drentheland gerechtigd om de Overeenkomst met de Recreant met onmiddellijke ingang te beëindigen en de (Mede)recreanten uit de Accommodatie en het Park te (doen) verwijderen, zonder dat Park Drentheland alsdan gehouden is om door de Recreant betaalde bedragen te restitueren en onverminderd het recht van Park Drentheland op schadevergoeding.
8.3.6. De douches, zowel in de accommodaties als in het sanitairgebouw, zijn uitsluitend bestemd voor gebruik door personen en niet voor huisdieren. Indien de douches door huisdieren worden gebruikt, wordt een extra schoonmaaktoeslag van €75 in rekening gebracht.

 8.4. Keuze Accommodatie
8.4.1.
De Recreant is zelf verantwoordelijk voor de keuze van een Accommodatie die aan zijn wensen of eisen of die van zijn Mederecreant(en) voldoet.
8.4.2. Park Drentheland kan de Recreant hierin alleen adviseren en is niet aansprakelijk voor het niet voldoende geschikt en/of aangepast zijn van een Accommodatie en/of het Park aan de wensen/eisen van de Recreant of de Mederecreant(en).
 
8.5. Huisdieren
8.5.1. Primair geldt dat huisdieren niet zijn toegestaan in de aangeboden Accommodaties tenzij uitdrukkelijk staat aangegeven dat dit wel het geval is.
8.5.2. Indien huisdieren zijn toegestaan in de Accommodatie, dienen deze te allen tijde aangemeld te worden.
8.5.3. Aanmelding van huisdieren na de reservering zal beschouwd worden als een wijziging zoals bedoeld in artikel 4.3. en dient aan de daaraan gestelde voorwaarden te voldoen.
8.5.4. Het onaangemeld meenemen van huisdieren kan aanleiding zijn voor de Accommodatieverstrekker om de toegang tot het Park en/of de Accommodatie te weigeren, ook indien op de Website staat aangegeven dat huisdieren zijn toegestaan.
8.5.5. Aan het meenemen van huisdieren zijn extra (schoonmaak)kosten en voorwaarden verbonden zijn.
8.5.6. Huisdieren dienen te allen tijde aantoonbaar te voldoen aan de daaraan gestelde gezondheids- en inentingseisen die gelden in het land waarin de Accommodatie is gelegen. Het niet voldoen aan deze eisen of het niet kunnen aantonen dat wordt voldaan aan deze eisen, kan aanleiding zijn voor de Accommodatieverstrekker om het huisdier niet in de Accommodatie of het Park toe te laten.
8.5.7. De Recreant is en blijft te allen tijde aansprakelijk voor schade die door het huisdier wordt toegebracht aan de Accommodatieverstrekker, Park Drentheland en/of Derden, ook wanneer deze schade het gevolg is van het niet voldoen aan de eisen zoals bedoeld onder 8.5.6.


8.6. Klachtenprocedure :
8.6.1.
Indien de recreant klachten heeft over de uitvoering van de overeenkomst, dient deze zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na het ontstaan van de klacht, schriftelijk te worden ingediend bij Park Drentheland. Park Drentheland zal de klacht zorgvuldig onderzoeken en binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht een schriftelijke reactie geven. Indien de klacht niet naar tevredenheid van de recreant wordt opgelost, kan deze worden voorgelegd aan een bevoegde geschillencommissie of rechter.


 Artikel 9 Faciliteiten (in of buiten het Park)

9.1. Openingstijden en kosten
9.1.1. In de beschrijvingen van de Accommodaties op de Website, wordt informatie verstrekt over de faciliteiten die worden aangeboden, met vermelding van de eventuele bij Park Drentheland bekende kosten. Park Drentheland verwerkt met grote zorgvuldigheid alle bij haar bekende gegevens over de aanwezigheid, de kosten en de openingstijden van alle faciliteiten. Indien Park Drentheland op de hoogte wordt gesteld van eventuele wijzigingen dan zullen deze op de Website bij de betreffende Accommodatie worden aangegeven.
9.1.2. Indien er geen kosten vermeld worden voor het gebruik van faciliteiten, betekent dit niet dat het gebruik van deze faciliteiten gratis is.
9.1.3. Park Drentheland is niet aansprakelijk voor onverwacht ter plaatse berekende of gewijzigde kosten voor het gebruik van faciliteiten of aangeboden diensten van derden.
9.1.4. Park Drentheland kan niet garanderen dat de op de Website genoemde faciliteiten altijd beschikbaar zijn. Vooral buiten het hoogseizoen kan het voorkomen dat bepaalde faciliteiten gesloten zijn. In veel gevallen zijn faciliteiten bij een Accommodatie verpacht aan derden, zodat Park Drentheland en/of de eigenaar van de betreffende Accommodatie geen dwingende invloed op de openingstijden hebben. Dit geldt bijvoorbeeld voor een restaurant, bar, zwembad, supermarkt en animatie etc. Dit geldt eveneens voor dergelijke faciliteiten in de omgeving van de Accommodatie.
 
Artikel 10 Reisinformatie

10.1 Het reizen van en naar de Accommodatie
10.1.1. Het reizen van en naar de gereserveerde Accommodatie wordt door de (Mede)recreant zelf verzorgd en is geheel voor zijn rekening en risico.

10.2. Aankomst en vertrek
10.2.1. De tijden van aankomst en vertrek verschillen per accommodatie en staan op de routebeschrijving of aanreisvoucher vermeld.
10.2.2. Vroegere aankomst is op eigen risico.
10.2.3. Bij verwachte verlate aankomst dient de Recreant dit rechtstreeks telefonisch aan de beheerder van Park Drentheland
10.2.4. Is niet voldaan aan het gestelde onder 10.2.3. en/of 10.2.4. dan blijft de Accommodatie maximaal 24 uur na einde aankomsttijd gereserveerd voor de Recreant.
10.2.5. Indien de Recreant niet binnen deze 24 uur arriveert of zich anderszins binnen deze periode bij de Accommodatieverstrekker of Park Drentheland meldt, wordt de reservering geacht te zijn geannuleerd onder de voorwaarden van artikel 4.1. van deze Algemene Voorwaarden.
10.2.6. Voor alle reserveringen geldt dat bij latere aankomst of vervroegd vertrek de kosten voor de gehele gereserveerde periode verschuldigd zijn.
 
10.3. (Reis)documenten en overige verplichtingen
10.3.1. De (Mede)recreant dient zelf zorg te dragen voor alle benodigde (reis)documenten en/of de verplichte inentingen voor personen en (huis)dieren. Park Drentheland neemt geen enkele verantwoording voor het niet in orde zijn van de juiste reisdocumenten en/of het ontbreken van de verplichte inentingen of gezondheidsverklaringen.
 
Artikel 11 Klachten

Park Drentheland maakt onderscheid tussen klachten voorafgaand aan de vakantie en klachten naar aanleiding van het verblijf.

11.1. Een klacht voorafgaand aan uw vakantie
11.1.1. Klachten over het boekingsproces, de Website, informatieverstrekking of service van Park Drentheland worden te allen tijde bij Park Drentheland ingediend. Park Drentheland zal trachten de klachten zo spoedig mogelijk op te lossen.
 
11.2. Een klacht over de Accommodatie en/of het Park
11.2.1. Indien de (mede)recreant een klacht heeft over de Accommodatie, het Park of de faciliteiten dient hij deze te allen tijde eerst voor te leggen aan de Accommodatieverstrekker of de receptie van het betreffende Park teneinde deze in staat te stellen de klacht onmiddellijk op te lossen.
11.2.2. Indien niet tot een oplossing wordt gekomen, kan de (Mede)recreant contact opnemen met Park Drentheland, zodat deze kan trachten om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Park Drentheland tracht de klacht binnen 48 uur op te lossen.
11.2.3. Contactopname met Park Drentheland buiten kantooruren is uitsluitend bedoeld voor noodgevallen en ernstige klachten.
11.2.4. Indien de (Mede)recreant nalaat zijn klacht tijdens zijn verblijf telefonisch of Schriftelijk bij Park Drentheland te melden, waardoor Park Drentheland niet in de gelegenheid wordt gesteld de klacht op te lossen, kan de (Mede)recreant er later bij Park Drentheland geen beroep meer op doen. Een eventueel recht op schadevergoeding komt dan te vervallen.

11.3. Klachtprocedure
11.3.1. Een (telefonische) klacht die is ingediend bij Park Drentheland en die niet naar tevredenheid van de (Mede)recreant is opgelost, dient binnen 4 weken na datum van vertrek uit de Accommodatie Schriftelijk en gemotiveerd bij Park Drentheland te worden ingediend met foto’s en/of ander bewijsmateriaal.
11.3.2. Klachten die later worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.
11.3.3. Na ontvangst van de klacht door Park Drentheland ontvangt de (Mede)recreant binnen een maand een ontvangstbevestiging. In deze bevestiging staat hoe de verdere procedure van de klacht zal verlopen.
 
Artikel 12 Aansprakelijkheid

12.1. Beperking aansprakelijkheid Park Drentheland
12.1.1. Park Drentheland is niet aansprakelijk voor verlies en of diefstal (geld inbegrepen), beschadigingen van eigendommen, schade of letsel berokkend aan de (Mede)recreant door welke oorzaak dan ook.
12.1.2. Het gebruik van alle faciliteiten en diensten op de vakantiebestemming is voor eigen risico van de (Mede)recreant.
12.1.3. Park Drentheland is niet aansprakelijk voor schade die wordt geleden doordat de gehuurde Accommodatie niet aan de eisen of wensen van de Recreant voldoet.
12.1.4. Park Drentheland kan geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor onverwachte (bouw)activiteiten in de buurt van de gereserveerde Accommodatie, werkzaamheden aan toegangs- en/of hoofdwegen, geluidsoverlast door bijvoorbeeld buren, kerkklokken, auto’s, treinen of landbouwwerktuigen, overlast door ongedierte en milieuproblemen in de nabijheid van de Accommodatie.
12.1.5. Evidente fouten of vergissingen op de Website(s) binden Park Drentheland niet.
12.1.6. Voor de juistheid van door derden verstrekt en/of samengesteld (foto)materiaal is Park Drentheland niet verantwoordelijk.
12.1.7. De Website bevat hyperlinks naar andere websites. Park Drentheland is niet verantwoordelijk voor deze websites en aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid ten aanzien van de legaliteit, de beschikbaarheid en de juistheid van gegevens van die websites. De inhoud van deze websites maakt nimmer onderdeel uit van de Overeenkomst.
12.1.8. De (Mede)recreant wordt geacht op de hoogte te zijn van de plaatselijke wet- en regelgeving. Park Drentheland is niet aansprakelijk voor de gevolgen van een eventuele overtreding daarvan door de (Mede)Recreant.

12.2. Aansprakelijkheid Recreant
12.2.1. Onverminderd het gestelde in artikel 7 staat het de Accommodatieverstrekker vrij om de (Mede)recreant voorschriften ter hand te stellen over het gebruik van de Accommodatie en al hetgeen daarbij behoort.
12.2.2. Tijdens het verblijf is de Recreant aansprakelijk voor de tijdens het verblijf toegebrachte schade aan de Accommodatie, de inrichting en alle zaken welke bij de geboekte Accommodatie behoren ongeacht door wie die schade is toegebracht. De afwikkeling van deze schade dient in eerste instantie te verlopen tussen de Accommodatieverstrekker en de Recreant.
12.2.3. Indien de schade niet met Accommodatieverstrekker afgewikkeld is, is Park Drentheland gerechtigd de Recreant (namens de Accommodatieverstrekker) aansprakelijk te stellen voor de (geleden) schade. Alle hieraan verbonden kosten komen voor rekening van de Recreant, welke op de bevestigingsfactuur genoemd staat.
 
Artikel 13 Privacy

13.1. Gebruik (persoons)gegevens
13.1.1.De terzake van de reservering ingevulde persoonsgegevens zullen worden gebruikt voor het afhandelen van de reservering. Indien er een wijziging optreedt in de reeds verstrekte gegevens is de (Mede)recreant verplicht deze onmiddellijk Schriftelijk aan Park Drentheland door te geven.
13.1.2.De ingevoerde informatie zal tevens worden opgenomen in de klantendatabase van Park Drentheland. Met als doel te worden gebruikt voor de communicatie tussen Park Drentheland en de Recreant ter zake van de reservering (bijvoorbeeld in verband met de facturering, het verzenden van de benodigde informatie met betrekking tot de boeking etc.) en voor het toezenden van aanbiedingen van en informatie over Park Drentheland.
 
Artikel 14 Toepasselijk recht en bevoegde rechter

14.1.1. Het Nederlandse recht is van toepassing op de Overeenkomsten die op basis van deze Algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of worden aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.
14.1.2. Geschillen aangaande de Overeenkomst kunnen alleen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Amsterdam, tenzij het een geschil betreft waar partijen geen keuze voor een bevoegde rechter kunnen maken; in dat geval is de rechter bevoegd die door de wet bevoegd wordt verklaard.
 
Artikel 15 Overige bepalingen

15.1. Wijzigingen
15.1.1.Park Drentheland behoudt zich het recht voor zonder voorafgaande notificatie veranderingen aan te brengen op de Website en/of haar aanbod.

15.2.Correspondentie
15.2.1. Alle correspondentie aan Park Drentheland in verband met de Overeenkomst dient per post of per e-mail te worden gericht aan:
Drentheland B.V.
De Gavere 1
8437 PE Zorgvlied
E-mail: info@parkdrentheland.nl
15.2.2. Park Drentheland is gerechtigd de adressen onder artikel 15.2.1. te wijzigen. De Website zal altijd de juiste contactgegevens vermelden.
15.2.3. De Recreant is verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste contactgegevens en dient elke wijziging in zijn contactgegevens onmiddellijk aan Park Drentheland te melden.
15.2.4. Park Drentheland zal mededelingen bij voorkeur per e-mail aan de Recreant zenden. De Recreant kan geen beroep doen op het niet ontvangen van e-mail berichten van Park Drentheland omdat de contactgegevens niet (meer) kloppen of het e-mailadres niet (meer) klopt of wegens (technische) problemen bij de Recreant en/of bij de provider van de Recreant.
15.2.5. Bij zakelijke- en lange verhuur boekingen kunnen afwijkende voorwaarden gelden voor o.a. de huurprijs, waarborgsom, schoonmaak en bedlinnen.

De inhoud van deze website is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Aansprakelijkheid t.a.v. wijzigingen of onvolledigheden kan evenwel niet worden aanvaard. Onvoorziene, door de overheid opgelegde prijsverhogingen kunnen worden doorberekend aan de huurder. Op alle prijzen in de prijslijst zijn wijzigingen voorbehouden. Kennelijke (schrijf)fouten en vergissingen in deze website binden ons niet.

Drentheland B.V.

 

Vakantieverblijven Recron Voorwaarden

Vakantieverblijven RECRON voorwaarden

Artikel 1: Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. vakantieverblijf: tent, vouwkampeerwagen, kampeerauto, (sta)caravan, bungalow, zomerhuisje, trekkershut en dergelijke;
  2. ondernemer: het bedrijf, de instelling of vereniging die het vakantieverblijf aan de recreant ter beschikking stelt;
  3. recreant: degene die met de ondernemer de overeenkomst inzake het vakantieverblijf aangaat;
  4. mederecreant: de mede op de overeenkomst aangegeven perso(o)n(en);
  5. derde: iedere andere persoon, niet zijnde de recreant en/of zijn mederecreant(en);
  6. overeengekomen prijs: de vergoeding die betaald wordt voor het gebruik van het vakantieverblijf; hierbij dient aan de hand van een prijslijst vermeld te worden wat niet in de prijs inbegrepen is;
  7. kosten: alle kosten voor de ondernemer die samenhangen met de uitoefening van het recreatiebedrijf;
  8. informatie: schriftelijke/elektronische gegevens over het gebruik van het vakantieverblijf, de voorzieningen en de regels omtrent het verblijf;
  9. geschillencommissie: Geschillencommissie Recreatie te 's-Gravenhage, samengesteld door ANWB/Consumentenbond/HISWA RECRON;
  10. annulering: de schriftelijke beëindiging door de recreant van de overeenkomst, vóór de ingangsdatum van het verblijf.
  11. een geschil: als een bij de ondernemer ingediende klacht van de recreant niet naar tevredenheid van partijen is opgelost.


Artikel 2: Inhoud overeenkomst

  1. De ondernemer stelt voor recreatieve doeleinden, dus niet voor permanente bewoning, aan de recreant ter beschikking een vakantieverblijf van het soort of type dat is overeengekomen, voor de overeengekomen periode en de overeengekomen prijs.
  2. De ondernemer is verplicht de schriftelijke informatie op basis waarvan deze overeenkomst mede wordt gesloten vooraf aan de recreant te verstrekken. De ondernemer maakt wijzigingen hierin steeds tijdig schriftelijk aan de recreant bekend.
  3. Indien de informatie ingrijpend afwijkt ten opzichte van de informatie zoals die verstrekt is bij het aangaan van de overeenkomst, heeft de recreant het recht de overeenkomst zonder kosten te annuleren.
  4. De recreant heeft de verplichting de overeenkomst en de bijbehorende informatie na te leven. Hij draagt er zorg voor dat mederecreant(en) en/of derde(n) die hem bezoeken en/of bij hem verblijven de overeenkomst en de bijbehorende informatie naleven.
  5. Indien het gestelde in de overeenkomst en/of de bijbehorende informatie in strijd is met de HISWA RECRON-voorwaarden gelden de HISWA RECRON-voorwaarden. Dit laat onverlet dat de recreant en de ondernemer individuele aanvullende afspraken kunnen maken waarbij ten voordele van de recreant van deze voorwaarden wordt afgeweken.


Artikel 3: Duur en afloop van de overeenkomst

De overeenkomst eindigt van rechtswege na het verstrijken van de overeengekomen periode, zonder dat daartoe opzegging is vereist.


Artikel 4: Prijs en prijswijziging

  1. De prijs wordt overeengekomen op basis van de op dat moment geldende tarieven, welke door de ondernemer zijn vastgesteld.
  2.  Indien na vaststelling van de overeengekomen prijs, door een lastenverzwaring aan de zijde van de ondernemer, extra kosten ontstaan als gevolg van een wijziging van lasten en/of heffingen, die direct op het vakantieverblijf of de recreant betrekking hebben, kunnen deze aan de recreant worden doorberekend, ook na de afsluiting van de overeenkomst.

Artikel 5: Betaling

  1. De recreant dient de betalingen in euro's te verrichten, tenzij anders is overeengekomen, met inachtneming van de afgesproken termijnen.
  2. Indien de recreant, ondanks voorafgaande schriftelijke aanmaning, zijn betalingsverplichting binnen een termijn van twee weken na de schriftelijke aanmaning niet of niet behoorlijk nakomt, heeft de ondernemer het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen, onverminderd het recht van de ondernemer op volledige betaling van de overeengekomen prijs.
  3.  Indien de ondernemer op de dag van aankomst niet in het bezit is van het totale verschuldigde bedrag, is hij gerechtigd de recreant de toegang tot het vakantieverblijf te ontzeggen, onverminderd het recht van de ondernemer op volledige betaling van de overeengekomen prijs.
  4. De door de ondernemer in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke kosten, na een ingebrekestelling, komen ten laste van de recreant. Indien het totale bedrag niet tijdig is voldaan, zal na schriftelijke sommatie het wettelijk vastgestelde rentepercentage over het nog openstaande bedrag in rekening worden gebracht.


Artikel 6: Annulering

  1. Bij annulering betaalt de recreant een vergoeding aan de ondernemer. Deze bedraagt:
    1. bij annulering meer dan drie maanden voor de ingangsdatum, 15% van de overeengekomen prijs;
    2. bij annulering binnen drie tot twee maanden voor de ingangsdatum, 50% van de overeengekomen prijs;
    3. bij annulering binnen twee tot één maand voor de ingangsdatum, 75% van de overeengekomen prijs;
    4. bij annulering binnen één maand voor de ingangsdatum, 90% van de overeengekomen prijs;
    5. bij annulering op de dag van de ingangsdatum, 100% van de overeengekomen prijs.
  2. De vergoeding zal naar evenredigheid gerestitueerd worden, na aftrek van administratiekosten, indien de plaats door een derde op voordracht van de recreant en met schriftelijke instemming van de ondernemer, wordt gereserveerd voor dezelfde periode of een gedeelte daarvan.


Artikel 7: Gebruik door derden

  1. Gebruik door derden van het vakantieverblijf is slechts toegestaan, indien de ondernemer daarvoor schriftelijke toestemming heeft gegeven.
  2. Aan de gegeven toestemming kunnen voorwaarden worden gesteld, welke alsdan tevoren schriftelijk dienen te zijn vastgelegd.


Artikel 8: Voortijdig vertrek van de recreant

De recreant is de volledige prijs voor de overeengekomen tariefperiode verschuldigd.


Artikel 9: Tussentijdse beëindiging door de ondernemer en ontruiming bij een toerekenbare tekortkoming en/of onrechtmatige daad

  1. De ondernemer kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang opzeggen:
    1. Indien de recreant, mederecreant(en) en/of derde(n) de verplichtingen uit de overeenkomst, de bijbehorende informatie en/of de overheidsvoorschriften, ondanks voorafgaande schriftelijke waarschuwing, niet of niet behoorlijk naleeft of naleven en wel in zodanige mate dat, naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid, van de ondernemer niet kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt voortgezet;
    2. Indien de recreant, ondanks voorafgaande schriftelijke waarschuwing, overlast aan de ondernemer en/of mederecreanten bezorgt, of de goede sfeer op, of in de directe omgeving van het terrein bederft;
    3. Indien de recreant, ondanks voorafgaande schriftelijke waarschuwing, door gebruik van het vakantieverblijf in strijd met de bestemming van het terrein handelt.
  2. Indien de ondernemer tussentijdse opzegging en ontruiming wenst, moet hij dit de recreant bij persoonlijk overhandigde brief laten weten. In die brief moet de recreant worden gewezen op de mogelijkheid het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie. De schriftelijke waarschuwing kan in dringende gevallen achterwege worden gelaten.
  3. Na opzegging dient de recreant ervoor te zorgen dat het vakantieverblijf is ontruimd en het terrein ten spoedigste is verlaten, doch uiterlijk binnen 4 uur.
  4. De recreant blijft in beginsel gehouden het overeengekomen tarief te betalen.



Artikel 10: Wet- en regelgeving

  1. De ondernemer zorgt er te allen tijde voor dat het vakantieverblijf, zowel in- als extern, aan alle milieu- en veiligheidseisen voldoet die van overheidswege aan het vakantieverblijf (kunnen) worden gesteld.
  2. De recreant is verplicht alle op het terrein geldende veiligheidsvoorschriften strikt na te leven. Hij draagt er tevens zorg voor, dat mederecreant(en) en/of derde(n) die hem bezoeken en/of bij hem verblijven de op het terrein geldende veiligheidsvoorschriften strikt naleven.


Artikel 11: Onderhoud en aanleg

  1. De ondernemer is verplicht het recreatieterrein en de centrale voorzieningen in een goede staat van onderhoud te houden.
  2. De recreant is verplicht het vakantieverblijf en de directe omgeving, gedurende de looptijd van de overeenkomst, in dezelfde staat te houden als waarin de recreant het heeft ontvangen.
  3. Het is de recreant, mederecreant(en) en/of derde(n) niet toegestaan op het terrein te graven, bomen te kappen, struiken te snoeien of enig andere activiteit van een dergelijke aard uit te voeren.


Artikel 12: Aansprakelijkheid

  1. De wettelijke aansprakelijkheid van de ondernemer voor andere dan letsel- en overlijdensschade is beperkt tot een maximum van € 455.000,- per gebeurtenis. De ondernemer is verplicht zich hiervoor te verzekeren.
  2. De ondernemer is niet aansprakelijk voor een ongeval, diefstal of schade op zijn terrein, tenzij dit het gevolg is van een tekortkoming die aan de ondernemer is toe te rekenen.
  3. De ondernemer is niet aansprakelijk voor gevolgen van extreme weersinvloeden of andere vormen van overmacht.
  4. De ondernemer is aansprakelijk voor storingen in de nutsvoorzieningen, tenzij hij een beroep kan doen op overmacht.
  5. De recreant is jegens de ondernemer aansprakelijk voor schade, die is veroorzaakt door het doen of (na)laten van hemzelf, de mederecreant(en) en/of derde(n), voor zover het gaat om schade die aan de recreant, de mederecreant(en) en/of derde(n) kan worden toegerekend.
  6. De ondernemer verplicht zich om na melding door de recreant van overlast, die wordt veroorzaakt door andere recreanten, passende maatregelen te nemen.


Artikel 13: Geschillenregeling

  1.  De recreant en de ondernemer zijn gebonden aan uitspraken van de Geschillencommissie.
  2. Op alle geschillen met betrekking tot de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Uitsluitend de Geschillencommissie dan wel een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen.
  3. In geval van een geschil over de totstandkoming of de uitvoering van deze overeenkomst moet het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum waarop de recreant de klacht bij de ondernemer indiende schriftelijk of in een andere door de Geschillencommissie te bepalen vorm bij deze aanhangig worden gemaakt.
    Indien de ondernemer een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij de recreant vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of deze wel of niet naar de Geschillencommissie wil komen. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
    Op die plaatsen waar de voorwaarden spreken van Geschillencommissie, kan een geschil aan de rechter worden voorgelegd. Indien de recreant het geschil aan de Geschillencommissie heeft voorgelegd, is de ondernemer aan deze keuze gebonden.
  4. Voor de behandeling van geschillen wordt verwezen naar het Reglement Geschillencommissie Recreatie. De Geschillencommissie is niet bevoegd een geschil in behandeling te nemen dat betrekking heeft op ziekte, letsel, dood of op de niet-betaling van een factuur waaraan geen materiële klacht ten grondslag ligt.
  5. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.


Artikel 14: Nakomingsgarantie

  1. HISWA RECRON zal de verplichtingen van een HISWA RECRON-lid tegenover de recreant, hem in een bindend advies opgelegd door de Geschillencommissie, overnemen onder de tussen HISWA RECRON en de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken afgesproken voorwaarden, indien de betreffende ondernemer deze niet binnen de daarvoor in het bindend advies gestelde termijn is nagekomen.
  2. Heeft de ondernemer het bindend advies binnen twee maanden na dagtekening daarvan ter toetsing aan de burgerlijke rechter voorgelegd, dan wordt de eventuele nakoming van het bindend advies opgeschort, totdat de burgerlijke rechter uitspraak heeft gedaan. 3. Voor toepassing van de nakomingsgarantie is vereist, dat de recreant een schriftelijk beroep daarop doet bij HISWA RECRON.


Artikel 15: Wijzigingen

Wijzigingen in de HISWA RECRON-voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de consumentenorganisaties, in deze vertegenwoordigd door de ANWB en de Consumentenbond, tot stand komen.

Toeristisch verblijf Recron Voorwaarden

Artikel 1: Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. kampeermiddel: tent, vouwkampeerwagen, kampeerauto, toercaravan, e.d.;
  2. plaats: elke bij de overeenkomst nader aan te geven plaatsingsmogelijkheid voor een kampeermiddel;
  3. toeristische plaats: een plaats die beschikbaar is voor een kampeermiddel voor een periode van ten hoogste drie maanden;
  4. ondernemer: het bedrijf, de instelling of vereniging die de plaats aan de recreant ter beschikking stelt;
  5. recreant: degene die met de ondernemer de overeenkomst inzake de plaats aangaat;
  6. mederecreant: de mede op de overeenkomst aangegeven perso(o)n(en);
  7. derde: iedere andere persoon, niet zijnde de recreant en/of zijn mederecreant(en);
  8. overeengekomen prijs: de vergoeding die betaald wordt voor het gebruik van de toeristische plaats; hierbij dient aan de hand van een prijslijst vermeld te worden wat niet in de prijs inbegrepen is;
  9. informatie: schriftelijke of elektronisch aangereikte gegevens over het gebruik van de gehuurde plaats en het kampeermiddel, de voorzieningen en de regels omtrent het verblijf;
  10. geschillencommissie: Geschillencommissie Recreatie te 's-Gravenhage, samengesteld door ANWB/Consumentenbond/ RECRON;
  11. annulering: de schriftelijke beëindiging van de overeenkomst door de recreant vóór de ingangsdatum van het verblijf.
  12. een geschil: als een bij de ondernemer ingediende klacht van de recreant niet naar tevredenheid van partijen is opgelost.


Artikel 2: Inhoud overeenkomst

  1. De ondernemer stelt voor recreatieve doeleinden, dus niet voor permanente bewoning, aan de recreant de overeengekomen plaats voor de overeengekomen periode ter beschikking; laatstgenoemde krijgt daarmee het recht om daarop een kampeermiddel van het overeengekomen type en voor de aangegeven personen te plaatsen.
  2. De ondernemer is verplicht de schriftelijke informatie op basis waarvan de overeenkomst mede wordt gesloten vooraf aan de recreant te verstrekken. De ondernemer maakt wijzigingen hierin steeds tijdig schriftelijk aan de recreant bekend.
  3. Indien de informatie ingrijpend afwijkt ten opzichte van de informatie, zoals die verstrekt is bij het aangaan van de overeenkomst, heeft de recreant het recht de overeenkomst zonder kosten te annuleren.
  4. De recreant heeft de verplichting de overeenkomst en de regels in de bijbehorende informatie na te leven. Hij draagt er zorg voor, dat mederecreant(en) en/of derde(n) die hem bezoeken en/of bij hem verblijven de overeenkomst en de regels in de bijbehorende informatie naleven.
  5. Indien het gestelde in de overeenkomst en/of de bijbehorende informatie in strijd is met de RECRON-voorwaarden, gelden de RECRON-voorwaarden. Dit laat onverlet dat de recreant en de ondernemer individuele aanvullende afspraken kunnen maken, waarbij ten voordele van de recreant van deze voorwaarden wordt afgeweken.
  6. De ondernemer gaat er van uit, dat de recreant met instemming van zijn eventuele partner deze overeenkomst aangaat.


Artikel 3: Duur en afloop van de overeenkomst

De overeenkomst loopt van rechtswege af na het verstrijken van de overeengekomen periode, zonder dat daartoe opzegging is vereist.


Artikel 4: Prijs en prijswijziging

  1. De prijs wordt overeengekomen op basis van de op dat moment geldende tarieven, welke door de ondernemer zijn vastgesteld.
  2. Indien na vaststelling van de prijs, door een lastenverzwaring aan de zijde van de ondernemer, extra kosten ontstaan als gevolg van een verhoging van lasten en heffingen die direct op de plaats, het kampeermiddel of de recreant betrekking hebben, dan kunnen deze aan de recreant worden doorberekend, ook na het sluiten van de overeenkomst.


Artikel 5: Betaling

  1. De recreant dient de betalingen in euro's te verrichten, tenzij anders is overeengekomen, met inachtneming van de afgesproken termijnen.

    1. Indien langer dan zes weken voor de aankomstdatum is geboekt en de recreant, ondanks voorafgaande schriftelijke aanmaning, zijn betalingsverplichting binnen een termijn van twee weken na de schriftelijke aanmaning niet of niet behoorlijk nakomt, heeft de ondernemer het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen, onverminderd het recht van de ondernemer op volledige betaling van de overeengekomen prijs;
    2. Indien zes weken of korter voor de aankomstdatum is geboekt en de recreant niet tijdig of niet behoorlijk aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan, is de overeenkomst van rechtswege geëindigd, waarbij de recreant overeenkomstig artikel 6 lid 1 een vergoeding verschuldigd is aan de ondernemer. De ondernemer dient vooraf aan de recreant mede te delen wat de gevolgen zijn van niet tijdige betaling.
  2. Indien de ondernemer op de dag van aankomst niet in het bezit is van het totale verschuldigde bedrag, is hij gerechtigd de recreant de toegang tot het terrein te ontzeggen, onverminderd het recht van de ondernemer op volledige betaling van de overeengekomen prijs.
  3. De door de ondernemer in redelijkheid gemaakte buitengerechtelijke kosten, na ingebrekestelling, komen ten laste van de recreant. Indien het totale bedrag niet tijdig is voldaan, zal na schriftelijke sommatie het wettelijk vastgestelde rentepercentage over het nog openstaande bedrag in rekening worden gebracht.


Artikel 6: Annulering

  1. Bij annulering betaalt de recreant een vergoeding aan de ondernemer. Deze bedraagt:
    1. bij annulering meer dan drie maanden voor de ingangsdatum, 15% van de overeengekomen prijs;
    2. bij annulering binnen drie tot twee maanden voor de ingangsdatum, 50% van de overeengekomen prijs;
    3. bij annulering binnen twee tot één maand voor de ingangsdatum, 75% van de overeengekomen prijs;
    4. bij annulering binnen één maand voor de ingangsdatum, 90% van de overeengekomen prijs;
    5. bij annulering op de dag van de ingangsdatum, 100% van de overeengekomen prijs.
  2. De vergoeding zal naar evenredigheid gerestitueerd worden, na aftrek van administratiekosten, indien de plaats door een derde op voordracht van de recreant en met schriftelijke instemming van de ondernemer wordt gereserveerd voor dezelfde periode of een gedeelte daarvan.


Artikel 7: Gebruik door derden

  1. Gebruik door derden van een kampeermiddel en/of de bijbehorende plaats is slechts toegestaan, indien de ondernemer daarvoor schriftelijke toestemming heeft gegeven.
  2. Aan de gegeven toestemming kunnen voorwaarden worden gesteld, welke alsdan tevoren schriftelijk dienen te zijn vastgelegd.


Artikel 8: Voortijdig vertrek van de recreant

De recreant is de volledige prijs voor de overeengekomen tariefperiode verschuldigd.


Artikel 9: Tussentijdse beëindiging door de ondernemer en ontruiming bij een toerekenbare tekortkoming en/of een onrechtmatige daad

  1. De ondernemer kan de overeenkomst met onmiddellijke ingang opzeggen:
    1. Indien de recreant, mederecreant(en) en/of derde(n) de verplichtingen uit de overeenkomst, de regels in de bijbehorende informatie en/of de overheidsvoorschriften, ondanks voorafgaande schriftelijke waarschuwing, niet of niet behoorlijk naleeft of naleven en wel in zodanige mate, dat naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid van de ondernemer niet kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt voortgezet;
    2. Indien de recreant, ondanks voorafgaande schriftelijke waarschuwing, overlast aan de ondernemer en/of mederecreanten bezorgt, of de goede sfeer op of in de directe omgeving van het terrein bederft;
    3. Indien de recreant, ondanks voorafgaande schriftelijke waarschuwing, door gebruik van de plaats en/of zijn kampeermiddel in strijd met de bestemming van het terrein handelt;
    4. Indien het kampeermiddel van de recreant niet aan algemeen erkende veiligheidsnormen voldoet.
  2. Indien de ondernemer tussentijdse opzegging en ontruiming wenst, moet hij dit de recreant bij persoonlijk overhandigde brief laten weten. In die brief moet de recreant worden gewezen op de mogelijkheid het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie. De schriftelijke waarschuwing kan in dringende gevallen achterwege worden gelaten.
  3. Na opzegging dient de recreant ervoor te zorgen dat zijn plaats en/of kampeermiddel is ontruimd en het terrein ten spoedigste is verlaten, doch uiterlijk binnen 4 uur.
  4. Indien de recreant nalaat zijn plaats te ontruimen, is de ondernemer gerechtigd de plaats te ontruimen overeenkomstig artikel 10 lid 2.
  5. De recreant blijft in beginsel gehouden het overeengekomen tarief te betalen.


Artikel 10: Ontruiming

  1. Als de overeenkomst is geëindigd, moet de recreant, uiterlijk op de laatste dag van de overeengekomen periode, de plaats leeg en volledig opgeruimd opleveren.
  2. Als de recreant zijn kampeermiddel niet verwijdert, is de ondernemer gerechtigd, na schriftelijke sommatie en met inachtneming van een termijn van zeven dagen ingaande op de dag van ontvangst, op kosten van de recreant de plaats te ontruimen, onverminderd het bepaalde in artikel 9 lid 2 en 3. Eventuele stallingkosten, voor zover redelijk, zijn voor rekening van de recreant.


Artikel 11: Wet- en regelgeving

  1. De recreant zorgt er te allen tijde voor dat het door hem geplaatste kampeermiddel, zowel in- als extern, aan alle milieu- en veiligheidseisen voldoet die van overheidswege, of door de ondernemer in het kader van milieumaatregelen voor zijn bedrijf, aan het kampeermiddel (kunnen) worden gesteld.
  2. De ondernemer heeft de verplichting de bepalingen uit het EFCO Charter, genaamd 'Beheersing van externe risico's op kampeerbedrijven', na te leven. De inhoud van het Charter is te raadplegen op het openbaar toegankelijke deel van de RECRON-site (www.recron.nl).
  3. LPG-installaties zijn op de plaats alleen toegestaan, indien zij zich bevinden in motorvoertuigen die zijn goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
  4. Indien de recreant krachtens gemeentelijke brandweervoorschriften preventieve maatregelen dient te nemen, zoals het voor handen hebben van een goedgekeurd blusapparaat, dient de recreant deze voorschriften strikt na te leven.


Artikel 12: Onderhoud en aanleg

  1. De ondernemer is verplicht het recreatieterrein en de centrale voorzieningen in een goede staat van onderhoud te houden.
  2. De recreant is verplicht het door hem geplaatste kampeermiddel en de bijbehorende plaats in dezelfde staat van onderhoud te houden.
  3. Het is de recreant, mederecreant(en) en/of derde(n) niet toegestaan op het terrein te graven, bomen te kappen, struiken te snoeien, antennes te plaatsen, omheiningen of afscheidingen aan te brengen, dan wel bouwwerken of andere voorzieningen van welke aard dan ook bij, op, onder of om het kampeermiddel te plaatsen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ondernemer.
  4. De recreant blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het verplaatsbaar houden van het kampeermiddel en van de in lid 3 genoemde voorzieningen.


Artikel 13: Aansprakelijkheid

  1. De wettelijke aansprakelijkheid van de ondernemer voor andere dan letsel- en overlijdensschade is beperkt tot een maximum van € 455.000,- per gebeurtenis. De ondernemer is verplicht zich hiervoor te verzekeren.
  2. De ondernemer is niet aansprakelijk voor een ongeval, diefstal of schade op zijn terrein, tenzij dit het gevolg is van een tekortkoming die aan de ondernemer is toe te rekenen.
  3. De ondernemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen van extreme weersinvloeden of andere vormen van overmacht.
  4. De ondernemer is aansprakelijk voor storingen in zijn gedeelte van de nutsvoorzieningen, tenzij hij een beroep kan doen op overmacht of als deze storingen verband houden met de leiding vanaf het overnamepunt van de recreant.
  5. De recreant is aansprakelijk voor storingen in het gedeelte van de nutsvoorzieningen, gerekend vanaf het overnamepunt, tenzij er sprake is van overmacht.
  6. De recreant is jegens de ondernemer aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door het doen of (na)laten van hemzelf, de mederecreant(en) en/of derde(n), voor zover het gaat om schade die aan de recreant, de mederecreant(en) en/of derde(n) kan worden toegerekend.
  7. De ondernemer verplicht zich om na melding door de recreant van overlast, die wordt veroorzaakt door andere recreanten, passende maatregelen te nemen.


Artikel 14: Geschillenregeling

  1. De recreant en de ondernemer zijn gebonden aan uitspraken van de Geschillencommissie.
  2. Op alle geschillen met betrekking tot de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Uitsluitend de Geschillencommissie dan wel een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen.
  3. In geval van een geschil over de totstandkoming of de uitvoering van deze overeenkomst moet het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum waarop de recreant de klacht bij de ondernemer indiende schriftelijk of in een andere door de Geschillencommissie te bepalen vorm bij deze aanhangig worden gemaakt.
    Indien de ondernemer een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij de recreant vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of deze wel of niet naar de Geschillencommissie wil komen. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
    Op die plaatsen waar de voorwaarden spreken van Geschillencommissie, kan een geschil aan de rechter worden voorgelegd. Indien de recreant het geschil aan de Geschillencommissie heeft voorgelegd, is de ondernemer aan deze keuze gebonden.
  4. Voor de behandeling van geschillen wordt verwezen naar het Reglement Geschillencommissie Recreatie. De Geschillencommissie is niet bevoegd een geschil in behandeling te nemen dat betrekking heeft op ziekte, letsel, dood of op de niet-betaling van een factuur waaraan geen materiële klacht ten grondslag ligt.
  5. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.


Artikel 15: Nakomingsgarantie

  1. RECRON zal de verplichtingen van een RECRON-lid tegenover de recreant, hem in een bindend advies opgelegd door de Geschillencommissie, overnemen onder de tussen RECRON en de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken afgesproken voorwaarden, indien de betreffende ondernemer deze niet binnen de daarvoor in het bindend advies gestelde termijn is nagekomen.
  2. Heeft de ondernemer het bindend advies binnen twee maanden na dagtekening daarvan ter toetsing aan de burgerlijke rechter voorgelegd, dan wordt de eventuele nakoming van het bindend advies opgeschort, totdat de burgerlijke rechter uitspraak heeft gedaan.
  3. Voor toepassing van de nakomingsgarantie is vereist, dat de recreant een schriftelijk beroep daarop doet bij RECRON.


Artikel 16: Wijzigingen

Wijzigingen in de RECRON-voorwaarden kunnen uitsluitend in overleg met de consumentenorganisaties, in deze vertegenwoordigd door de ANWB en de Consumentenbond, tot stand komen.